21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ustanowiony w 1999 roku przez UNESCO. Głównym jego celem jest uświadomienie użytkownikom języków ojczystych ich różnorodności i wartości dla podtrzymywania kultury oraz tożsamości narodowej.
W naszej szkole świętowanie odbywało się od 21 lutego do 4 marca i polegało nie tylko na udziale w konkursach, ale też na różnorodnych działaniach promujących czystość i bogactwo mowy ojczystej. Uczniowie na lekcjach języka polskiego w klasach 5a, 7a i 7b dzięki prezentacjom przygotowanym przez Narodowe Centrum Kultury (Ojczysty - dodaj do ulubionych) poznali historię zapożyczeń oraz wybrali się na językową wycieczkę po świecie nazw zwierząt. Zawieszone na drzwiach klasy karteczki z archaizmami mobilizowały uczniów do poznania znaczenia tych dawnych słów. Dzieci mogły zabrać ze sobą wyraz, by ocalić go od zapomnienia. Uczniowie z klasy 4a, 6a i 8ab graficzne przedstawiali wyrazy zawierające ó, u, rz, ż, ch, h. Najlepsze prace zagościły na gazetkach klasowych. Klasa 6a wzięła udział w projekcie językowym pt: "Uratujmy słowa". Uczniowie podzieleni na grupy opracowywali hasła ilustrowanego słownika języka polskiego. Następnie tworzyli definicje oraz podawali synonimy tych wyrazów. Wykonywali odpowiednie rysunki. Zilustrowane hasła zaprezentowali na klasowym Dniu Uratowanych Słów. Dziewczęta z 8a zrobiły gazetkę zawierającą informacje o noblistach z dziedziny literatury. Na lekcjach dzieci brały udział w potyczkach językowych, ćwicząc poprawne wymawianie wyrazów. Czytały też łamańce językowe, a w działania zaangażowały również pracowników szkoły. Nie mogło zabraknąć też dyktanda. Najlepszymi okazały się:
Klasa 4a - Maja Marszałkowska
Klasa 6a - Katarzyna Jankowska
Klasa 7a - Oliwia Iwańska
Klasa 8a - Julia Cieślak
Klasa 8b - Katarzyna Gaweł
|