21 lutego obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
Tego dnia na większości drzwiach pojawiły się plakaty z zasadami ortograficznymi, które mają mobilizować uczniów do utrwalania reguł oraz posługiwać się w piśmie poprawną polszczyzną. W tegoroczne obchody klasa czwarta włączyła się, pracując na lekcji metodą stacji zadaniowych. Uczniowie podzieleni na grupy rozwiązywali zadania leksykalno-gramatyczne. Układali puzzle, szukając synonimów, dopasowywali pojęcia do znaczeń oraz bawili się w skojarzenia. Zadania wykonywane były na czas, dlatego pojawiły się elementy zdrowej rywalizacji. Uczniowie klasy piątej i siódmej poznali proste metody szyfrowania. Pierwszą z nich był Szyfr Cezara, czyli szyfr podstawieniowy. Kluczem do drugiego był wyraz GADERYPOLUKI podzielony na sylaby. Wszyscy z wielkim zaangażowaniem utajniali zaszyfrowane teksty. Nie zabrakło również dyktanda. Najlepszymi okazały się Lena Barska z kl. Va oraz Julia Barańska z klasy VIIa. W klasie szóstej uczniowie tworzyli plakaty ze słowami sprawiającymi trudności w odmianie lub poprawnym zapisie, a następnie wykonywali zadania utrwalające poznane zasady. W klasach ósmych uczniowie dowiedzieli się jakie jest pochodzenie ich nazwiska, nazwy miejscowości. Pisząc dyktando, ćwiczyli też poprawny zapis nazw miejscowych i osobowych.
Każdy uczeń mógł również wziąć ze sobą wyraz i zapamiętać jego pisownię.
|